torsdag 9 juni 2011

Syndens makt kommer av lagen.


Jag är intresserad av konsekvensen i de troendes liv, som dessa ord innebär!

Syndens makt kommer av lagen, Ty utan lag är synden död.

Det som jag tänker, är att så länge jag lever utifrån lag, vilken form det än är, egna uppställda lagar, eller Guds lagar, så är ju allt utanför dessa lagar synd/fel och jag måste hela tiden se till att hålla mig innanför lagens gränser, men synden är då levande i mig, för på något sätt binder lagen mig till synden, så att den får makt över mig och tvingar mig att göra det onda, men om jag inte lever utifrån lagen, då är ju synden död, det finns ju inget som eggar synden i mig, vilket innebär en frihet för anden att leda och verka i mig, så att hans vilja sker!

Jag har själv sett denna konsekvens av lagen i mitt liv, men när jag slopade lagen, då försvann även det som tvingade mig att göra det onda, (dvs syndens makt) så att jag av hjärtat kunde följa anden i mig! Om jag förstår det hela rätt, så måste antingen lagen bort, eller så måste jag dö bort från lagen, för att anden skall kunna få det fulla herraväldet i mig, för så länge det finns en lag, så har ju synden makt över mig, även om jag är pånyttfödd!

Dödens udd är synden, och syndens makt kommer av lagen.
1 Kor 15:56

Men då nu synden fick tillfälle, uppväckte den genom budordet allt slags begärelse i mig. Ty utan lag är synden död. Rom. 7:8

Jag måste ändå säga, att dessa två bibelord är intressanta, tänk att syndens makt kommer av lagen, då måste ju det ju innebära, att utan lag har synden ingen makt, precis som det står, ty utan lag är synden död! Om nu lagen gällde fram till Kristus, kan det då vara så, att vi som tror vi blir ju korsfästa med Kristus och dör med honom, vilket innebär att vi dör bort både från lagen och från synden, vilken då inte har någon makt över den nya skapelsen, Johannes säger ju, att de som är födda av Gud, kan inte synda för Guds säd förblir i henne!
Alltså om vi är en ny skapelse, den gamla skapelsen är död, så bord det ju vara så, eftersom vi är födda in i Guds rike, måste vi relatera till det rikets konungamakt och inte till Jordiska regler som var givna till jordiska människor, Paulus sa att vi skall ha vårt sinne vänt till det som är där ovan och inte till det som tillhör jorden!
Vilka regler finns då för den nya skapelsen, jo låt smörjelsen vi fått undervisa oss, sök det som tillhör anden, sök Guds rike, hålla sig till honom och underordna sig Konungen!

Jesus eller den helige ande är väldigt duktiga på att sätta fingret på rätt sak i rätt tid, vilket inte lagen är/gör, för om vi ställer upp lagens krav vid vår sida så är vi under anklagelse hela tiden, men anden anklagar oss inte, utan han visar på problemet för att också göra någonting åt det, det kan inte lagen! Anden använder naturligtvis ofta skriften som ett redskap för att visa på problemet, men då är det ändå inte lagen som överbevisar mig, utan anden!

Pröva mina ord och ge gärna en kommentar! 

Av Björn Jönsson 

För att det skall fungera att kommentera,
måste man först förhandsgranska och sen
skicka kommentaren!



1 kommentar:

  1. Detta är ett mycket intressant ämne som jag tror att man kan studera hela livet. För mig som messiansk troende blir frågan kanske lite mer brännande pga. det motstånd som uppstår från dom som har en negativ intällning till lagen och som enligt min uppattning tolkar in saker som inte finns Paulus undervisning. Jag har läst Romarbrevet många gånger och jag måste erkänna att det är mycket som jag inte förstår.Den konflikt som han beskriver i Romarbrevet 7 är riktade till de som känner lagen alltså de som lever och /eller har blivit uppfostrade på ett judiskt sätt. Poängen som jag ser det är dock att det är Yahshua haMachiah (Jesus Kristus) som befriar oss. Det är varken lagen som sådan eller genom att kasta bort som gör dig fri. Jag tror att det är lätt att också det blir en fixering vid oss själva och inte vid Honom som skapade lagen som gavs för vårt bästa.

    Mats Rydin

    SvaraRadera