fredag 3 juni 2011

Är Jesus YHWH?

Det har diskuterats mycket om detta på olika bloggar och för att få svar på detta, så har vi endast bibelns eget vittnesbörd, från GT där vi kan jämföra med NT för att se vad som är sant!


Sak 12:10 Men över Davuds hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta en nådens och bönens ande, så att de ser upp till mig och ser vem de har stungit. Och de skall hålla dödsklagan efter honom, såsom man håller dödsklagan efter ende sonen och skola bittert sörja honom, såsom man sörjer sin förstfödde.

Detta säger Gud/YHWH genom profeten Sakarja, men vad säger han, så att de se upp till mig, till vem ser de upp, jo till den som talar, alltså YHWH, eller Gud.
Och se vem de har stungit, NT säger att Jesus blev stucken i sidan, men här säger ordet att det var den de såg upp till som blev stungen, dvs YHWH/Gud!
Detta ord räcker egentligen för att påvisa att Jesus är YHWH vår Gud, men för säkerhets skull, så tar jag några fler bibelverser.

Jes 8:13-14 Nej HERREN Sebaot skall ni hålla helig; honom skall ni frukta och för honom skall ni förskräckas.
Så skall han vara för er något heligt; men för de två Israels hus skall han bli en stötesten och en klippa till fall och för Jerusalems invånare en snara och ett giller.

Här är några få ord i Jesaja som säger att HERREN Sebaot ska bli en stötesten och en klippa till fall. Jämför vi då med verserna nedan, så ser vi att dom säger samma sak om Jesus.


1 Petr 2:7-8 För er, ni som tror, är stenen alltså dyrbar, men för sådana som inte tror har sen sten som byggningsmännen förkastade blivit en hörnsten, som är en stötesten och en klippa till fall. Eftersom de inte hörsamma ordet, stöta de sig; så var det också bestämt om dem.

Nu har vi två skriftvittnen som säger att Jesus är YHWH/Gud, men minst tre vittnen är bättre, så vi tar några till!

Jes 44:6 Så säger HERREN, Israels konung och hans förlossare HERREN Sebaot; Jag är den förste och jag är den siste och mig förutom finns ingen Gud.

Jes 48:12 Hör på mig, du Jakob, du Israel som jag har kallat, jag är det; jag är den förste, jag är också den siste.

Här säger YHWH/Gud, att han är den förste och den siste, men samma sak säger Jesus om sig själv i två verser nedan från Uppenbarelseboken.


Upp 1:17-18 När jag såg honom, föll jag ner för hans fötter såsom hade jag varit död. Men han lade sin högra hand på mig och sade, frukta inte. Jag är den förste och den siste och den levande, jag var död, men se jag lever i evigheternas evigheter och jag har nycklarna till döden och dödsriket.

Upp 2:8 Och skriv till Smyrnas församlings ängel: Så säger den förste och den siste, han som var död och åter har blivit levande.

Nu har vi minst tre vittnen från skriften som klart uttrycker att Jesus är YHWH vår Gud, men vi tar några ställen till.


5 Mos 10:17 Ty HERREN eder Gud, är gudarnas Gud och herrarnas Herre, den store, den väldige och fruktansvärde Guden, som inte har anseende till personen och inte tar mutor.

PS 136:3 Tacken Herranas HERRE, ty hans nåd varar evinnerligen!

Ja som du ser ovan och nedan, så visar det relativt klart vem och vad Jesus är, han är YHWH vår Gud!


Upp 17:14 De skola giva sig i strid med Lammet; men Lammet jämte de kallade och utvalda och trogna som följa det, skall övervinna dem, ty Lammet är herrarnas herre och konungarnas konung.

Upp 19:16 Och på sin mantel, över sin länd, har han detta namn skrivet: konungars konung och herrarnas herre.

Skriften vittnar klart om att Jesus är YHWH/Gud och jag kan naturligtvis skriva ännu mer, ex PS 23 där Gud är herden, men Jesus säger i Joh 10 att han är den gode herden, men jag tycker att detta räcker.


Ge gärna en kommentar!


Bj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar