fredag 10 juni 2011

Detta med lagen är intressant, så vi tar lite till!

Denna text har inte jag skrivit, jag vet dock ej vem!

Att vi med Paulus har dött bort från lagen är inte i första hand en subjektiv erfarenhet, utan det är ett objektivt faktum. Det hänger inte på om vårt kött är dött i subjektiv mening som en del vill mena.Vi dog bort från lagen och dess stadgar med Kristus på korset som det heter i t ex följande verser:

Gal 2:19 ”Ty jag för min del har genom lagen dött bort från lagen för att jag ska leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus.”

Rom 7:4 ”Så har också ni, mina bröder, genom Kristi kropp blivit dödade från lagen, så att ni tillhör en annan, honom som har uppstått från de döda, för att vi skall bära frukt åt Gud.”

Kol 2:14 ”och strukit ut det skuldebrev (lagen min komm.) som med sina krav vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset.” och i

Ef 2:14,15 ”Ty han är vår frid, han som gjorde de två till ett och rev ner skiljemuren. Detta skedde när han i sitt kött tog bort fiendskapen, lagen med dess bud och stadgar, för att av de båda i sig skapa en enda ny människa och så skapa frid ”

Däremot ska vi leva utifrån detta objektiva faktum att vi är döda med Kristus både från lagen, synden och köttet. Det innebär dock inte att vi blir syndfria eller att köttet inte gör sig påmint, utan det blir en livslång vandring i TRO.

Rom 6:14 ”Synden skall inte vara herre över er, ty ni står inte under lagen utan under nåden”

Rom 4:15 ”Lagen åstadkommer ju vrede. Men där ingen lag finns, där finns inte heller någon överträdelse.”

1 Kor 15:56 ”Dödens udd är synden, och syndens makt kommer av lagen. ”

Rom 6:6-7 ”Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden. Ty den som är död är friad/rättfärdigad från synd.”

Rom 6:11 ”Så skall också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus.”

Vi ska alltså hålla före, räkna med att vi är döda från lagen och synden utifrån det objektiva faktum att vi blev korsfästa med Kristus och dog med honom. Vi lever nu för Gud och inte för lagen som Paulus säger. Döden med Kristus är även något som tar sig subjektivt uttryck i vår vandring. Detta handlar om livet i Kristus och inte om rättfärdiggörelse. Det är dock även här alltid en vandring i TRO på detta faktum och inte någon prestation. Paulus säger:

Rom 1:17 ”Den rättfärdige ska leva av TRO

För att det skall fungera att kommentera,
måste man först förhandsgranska och sen
skicka kommentaren!
Bj 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar