fredag 17 juni 2011

Är jag laglös om jag säger att lagen inte gäller, eller att jag är dödad från lagen?


Även om man hänvisar till skriftens ord om att vi är dödade från lagen, lösta från lagen och att lagens inte gäller längre, så finns det vissa människor som säger att man är laglös, att man är villolärare, man hänvisar till ett bibelord där Jesus säger i Matt 7: 22-23 Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar.
Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort från mig ni laglösa!

Jesus använder här ordet laglösa (SFB) i 1917 års översättning står det ogärningsmän, Grekiska grundtextens är det anomia, eller laglös. Gå bort från mig, ni som gör lagöverträdelsen står det ordagrant i grundtexten.

Vad menar Jesus med att de är lagöverträdare, det verkar ju som om de gjort det han sagt att de som tror skall göra.

Jag skall försöka ge lite egna tankar om detta, dvs ingen sanning, utan just egna tankar!

Jesus säger ju först att han aldrig har känt dem, när det gäller att känna, så säger Jesus i Joh 10.4 att fåren följer Jesus för att de känner hans röst. Att känna Jesu röst är som jag ser det likhetstecken med att känna den som talar.
I vers 14 säger Jesus: Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känner mig.
Här ser vi att även fåren känner sin herde, det är alltså ett ömsesidigt kännande, dvs båda känner varandra.
Jesus sa på ett annat ställe, att detta är evigt liv, att de känner dig den ende sanne Guden och den han har sänt Joh 17:3

Den första lagöverträdelsen var alltså att de inte kände Jesus, men frågan är då, var står detta i lagen/torah, för lagöverträdelse måste vara överträdelse av Mose lag. Det enda jag kan tänka är budet att älska Gud och det kan man faktiskt inte göra utan att känna honom.

Men en annan tanke som är värd att fundera på, då utifrån att människan blivit dödad från lagen och att lagens tid har tagit slut, i och med att Jesus kom, så är det kanske inte det budet dessa överträdde.

Jesus sa att lagen och profeterna har haft sin tid till Johannes, därefter predikades evangelium om riket Luk 16:16.
Evangelium är ju en hel lära, som kallas evangeli lära och som framför allt Paulus lägger fram och det är utifrån denna lära som vi kan se varför Jesus kallar dem laglösa.

Jesus sa, på den dagen och det pekar på domens dag, när alla människor skall träda fram inför Gud, så vad var då problemet med dessa lagöverträdare?

Det ena var ju att Jesus inte kände dem, de kunde då naturligtvis inte heller känna Jesus, evangelium handlar ju om en relation där båda känner varandra.

Det andra som jag kan tänka mig, är att de lyfte fram sina gärningar och inte sin kärlek till mästaren, inte heller sa de något om att de trodde på honom, dvs hjärtats tro.
Utifrån detta så är de lagöverträdare utifrån evangelium, skriften säger ju att vi blir frälst av tro, utan gärningar, men dessa framhöll sina gärningar, vilket är laglöshet utifrån NT.

Det tredje är, att sann kärlek till Jesus visar sig i lydnad till vad han säger och det är ju det Jesus säger i Matt 7:21
Inte skall var och en som säger, Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja!


Enligt min förståelse av dessa lagöverträdare, så gjorde de saker, som i och för sig, var i linje med vad han sagt, men om dessa inte kände Jesus och Jesus inte kände dem, så kan inte Jesus ha sagt till dem att göra dessa gärningar. Det var alltså inte gärningar utifrån tro, utan det var sk egna gärningar och ingen kommer in i riket med egna gärningar, utan det handlar om tro och lydnadsgärningar.

Den viktigaste gärningen är som Jesus själv säger i Joh 6: 28-29 De frågade honom: Vad skall vi göra för att utföra Guds gärningar. Jesus svarade: Detta är Guds gärning, att ni tror på den han sänt! Joh 6:28-29

Detta är alltså Guds vilja, att man tror på den han sänt, Jesu fokus var inte på gärningar, utan på att tro på honom.
Jesus sa på ett annat ställe, Joh 15:14 Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er.

För att summera detta, så var troligen dessa lagöverträdare inte lagöverträdare utifrån GTs lag, utan utifrån evangelium, eller Kristi lag.
Dessa fyra faktorer gjorde dem till lagöverträdare. 
1. de kände inte Jesus och Jesus kände inte dem. 
2 De trodde inte på honom. 
3. De framhöll sina egna gärningar, vilket man inte kan komma in i riket på. 
4. De lydde inte Jesu befallnigar, utan körde ett eget race, vilket är otro och synd! 

Utifrån detta, kan man inte kalla dem laglösa, eller villolärare som menar att de pånyttfödda är dödade från lagen, eller att GTs lag inte gäller längre.

Obs, mina funderingar, kom gärna med en kommentar!

Av Björn Jönsson






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar