tisdag 7 juni 2011

Är Jesus YHWH?
Några ytterligare tankar kring detta ämne! 

Det finns olika grupperingar som hävdar att Jesus inte är YHWH, utan bara YHWHs sändebud.
En man som skrivit om detta heter Glenn Kärnerup, som jag tycker verkar vara en trevlig, ödmjuk och sympatisk man.
Men hans sågande av Jesu Gudom anser jag som mindre trevlig, Glenn skriver på sin hemsida väldigt systematiskt och ger en bild av att Jesus inte kan vara YHWH själv, utan bara hans sändebud.

I en av han utläggningar som handlar om just sändebudsprincipen, visar han att det i stort var änlar som uppenbarade sig, ex Abraham, men att de uttryckte sig och talade som om de var Gud själv, allt detta är väldigt sant, det har vi ju skriftbevis på.

Men när han då kommer till att Jesus också är ett sändebud, vilket han förvisso är, han är ju utsänd av fadern, men det är ju här det blir skillnad!
Änglarna som Gud sände i Gamla testamentet uppenbarade sig fysiskt, alltså inte i syner, men det förekom ju också. Men ingen av dem var iklädd kropp såsom Jesus var, de uppenbarade sig för människor så att dom såg dem med sina ögon och som om de hade fysisk gestalt.

De flesta av GTs profeter var även dom sända av Gud, dvs Guds sändebud, skillnaden mellan dem och änlarna som talade som om de vore Gud, var att profeterna inte gjorde det.

Glenn skriver typ så här, att det sändebuden säger och gör tillskrivs den som sänt dem, ex ängeln säger, jag är Abrahams, Isaks och Jakobs Gud, dom talar alltså som om de vore Gud, men det är de ju inte, men det de säger och gör tillskrivs Gud, vilket innebär att det i praktiken inte går att skilja dem åt. Därför går det inte att åtskilja Gud och ängeln menar Glenn. 
Glem menar att det var därför som Jesus kunde säga, den som har sett mig har sett fadern, men att Jesus inte var fadern. Joh 14

Vi skall titta lite djupare på vad Jesus faktiskt säger och några andra påståenden han gjorde, för att se om det verkligen är möjligt att Jesus var ett sändebud i den bemärkelsen, att han inte är Gud.

Joh 14:7 Haden ni känt mig, så haden I ock känt min fader, nu kännen I honom och haven sett honom.

Innan dessa ord så hade Jesus sagt, Jag är vägen sanningen och livet, ingen kommer till fadern utom genom mig, dessa ord vilar frälsningen på, vi kan ju inte komma till Gud vid sidan om Jesus.
Dessa ord är sanna och Jesus säger att han är sanningen, men om det nu är så att Jesus talar utifrån Gud själv, det är egentligen Gud som talar, då måste man ifråga sätta om Jesus verkligen talar sanning, för egentligen säger han då, fadern är vägen, fadern är sanningen och fadern är livet.
Så måste det ju bli. 
Frågan blir också i detta, om Jesus alltid talar såsom om det vore Gud själv som talar, fast han inte är Gud, eller om det bara är ibland han gör det?
Om det är så att han alltid gör det, ja då faller ju detta med att Jesus är vägen, det kan han ju inte vara, eftersom det är Gud som talar genom Jesus, då borde det ju vara Gud själv som är vägen, eller hur?

Om nu Jesus säger dessa ord,   Jag är vägen sanningen och livet och verkligen menar att han är det, ja då kommer nästa fråga, när talar han utifrån sig själv och när talar han utifrån fadern?

Vi vet ju utifrån andra bibelord, att Jesus bara sa och gjorde det fadern visat honom. Om då Jesus säger, Jag är vägen sanningen och livet, så måste det ju vara så, eller hur?

När då Jesus säger, Haden ni känt mig, så haden I ock känt min fader, nu kännen I honom och haven sett honom. Så är frågan, är dessa ord utifrån sändebudsprinsipen, eller säger Jesus som det är?
Om Jesus inte säger som det är, så ljuger han och då faller hela frälsningsplanen, så man måste utgå från att Jesus tala sanning.
Frågan som kommer upp i skrivandets stund är, uppfattade lärjungarna Jesus som ett sändebud?
Jag vet inte, men jag ser inget i skriften som pekar på att de uppfatade Jesus som en i raden av sändebud, Jesus var något annat för dem och han visade att han var något annat än ett vanligt sändebud, som Moses eller andra profeter.

I Joh 14:8 sa Fillipos, Herre, låt oss se fadern, så hava vi nog, Jesu svar är lite uppseendeväckande.
Jesus sa, så lång tid har jag varit hos eder och du har inte lärt känna mig, den som har sett mig har sett fadern,
hur kan du då säga, låt oss se fadern.

Jesus säger och förtydligar det han sade innan, Haden ni känt mig, så haden I ock känt min fader, nu kännen I honom och haven sett honom.  
Ordet har i orden den som har sett mig har sett fadern, är starka markeringar på att det inte är någon åtskilnad mellan fadern och sonen. Jesus förtydligar detta ytterligare med att säga, tro mig, jag är i fadern och fadern är i mig, de är alltså en fullkomlig enhet som inte går att särskilja.

Lite längre ner i samma kapitel säger Jesus efter att han har introducerat Anden, Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er. Detta ord visar att Jesus gör sig själv till fader för dem, men den som skulle komma var ju Anden. När då Jesus säger detta, så visar han även att Fadern, sonen och anden är ett och det samma. För hur kan Jesus komma till dem som fader, fast det är den helige anden som skall komma och ur kan Jesus göra sig till fader, när det bara finns en Gud fader, som är YHWH?

För mig som är en hobbyteolog, så kan jag inte se att Jesus var ett sändebud likt änglar som talar i Guds person, eller likt andra männskliga sändebud, för då anser jag att en del saker faller, då kan ju inte Jesus vara vägen, sanningen och livet, för då måste Gud själv vara det.
Jesus själv uttrycker ju väldigt kraftfult, då utan att först ha talat om att han är Guds härlighets återsken Hebr 1:3 att den som sett honom personligen, alltså inget om att han är Guds återsken, utan sett honom personligen, han har sett fadern.
Nej, Jag tror att Jesus tala sanning hela tiden, känner vi honom så känner vi fadern, det Jesus säger, gör att det inte finns någon åtskilnad mellan dem. Jag och fadern är ett! Detta gör att Jesus är YHWH!

Pröva det jag skriver och komentera gärna!

Björn

2 kommentarer:

  1. Hej Björn, tillhör Kärnerup som du nämner mfs? Verkar som de i sin iver att nå judarna förkastar, ratar "stötestenen" - att Jesus gjorde sig till ett med Fadern. Men de- judarna-skall ju en dag se upp till honom som de har genomborrat.."till mig som de har genomborrat.."

    SvaraRadera
  2. Staffan!

    Jag vet inte om Kärnerup tillhör MFS, men att han tagit del av deras lära ät tydligt.
    Jag vet inte, men tror att det Kärnerup skriver är både från K Blad MFSs ledare och egna tankegångar.

    Läs på hans hemsida, men akta dig, det är förädiskt!

    http://forskaiskrifterna.se/index/Home.html

    Bj

    SvaraRadera