lördag 21 maj 2011



Jaha, då har även jag startat en blogg! 

Mitt första inlägg blir om detta, som jag kommer att vidarutveckla allt eftersom! 


 Guds sätt, eller vårt sätt?

Del 1. 



Jag skall låta min Ande komma i edert bröst och så göra, att I vandren efter mina stadgar och hållen mina rätter och gören efter dem. Hes. 36:27

han fullkomne eder i allt vad gott är, så att I gören hans vilja;  och han verke i oss vad som är välbehagligt inför honom, genom Jesus Kristus.  Honom tillhör äran i evigheternas evigheter.  Amen.  Hebr. 13:21

Ty Gud är den som verkar i eder både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske."    Fil. 2:13

26.  Och han sade:  "Så är det med Guds rike, som när en man sår säd i jorden; 
27.  och han sover, och han vaknar, och nätter och dagar gå, och säden skjuter upp och växer i höjden, han vet själv icke huru.
28.  Av sig själv bär jorden frukt, först strå och sedan ax, och omsider finnes fullbildat vete i axet.
29.  När så frukten är mogen, låter han strax lien gå, ty skördetiden är då inne.

Det är alltså inte mitt jobb att förändra mig utan Gud hans ande och hans levande ords jobb. Men det är lätt hänt att vi börjar göra Guds jobb, vilket bara blir en onödig och jobbig kamp. Varje sak i ditt liv som blivit korrupt har Gud helande, befrielse och upprättelse för, men frågan är om vi vågar släppa taget om vår egen ansträngning, vår egen prestation,  frågan är om vi vågar tro och lita  på att Gud älskar oss så mycket att han vill göra goda saker för oss och i oss, trots att vi har en massa defekter i oss? 
Jag planterade, Apollos vattnade, men Gud gav växten."  1 Kor. 3:6

Hur läser du bibeln

Läser du bibeln för att få veta vad du skall göra och inte göra, för att se hur du skall leva, är bibeln ditt rättesnöre och instruktionsbok, läser du bibeln för att du skall förändra och anpassa ditt liv till likhet med det som skriften säger?

Eller läser du bibeln för att få kunskap om Gud och hans löften, läser du för att låta ordet förvandla dig, eller läser du för att ge Gud en möjlighet att tala till dig genom sitt skrivna ord?

Skillnaden är stor, det ena för dig in i ett lagiskt beteende, det andra till liv och frihet!

Fortsättning följer!

Bj 


3 kommentarer:

  1. Ja lycka till då skånebloggarn!

    SvaraRadera
  2. Tja du vet ju vad jag tycker angående detta du skriver om. Du har fått det helt om bakfoten.
    Trots alla km vi skrivit om detta verkar du ha fastnat i att du inte vill leva efter Guds vilja. Men vi får se, kanske förändras det efter att du skrivit och tänkt lite mer

    SvaraRadera
  3. skånebloggaren23 maj 2011 kl. 16:02

    Lewanu!

    Kul att du besöker min blogg!

    Jag lever nog minst lika mycket efter Guds vilja som du, skillnaden är att jag gör det utifrån kristus och relationen med honom och inte utifrån torahlydnad.
    Målet är det samma, skillnaden är vem som verkar fram det, lagen eller Kristus och vi vet ju att lagen i sig själv inte kunde förändra någon, men det kan ju Jesus!

    Tack för din kommentar!

    Bj

    SvaraRadera