söndag 22 maj 2011

Guds sätt, eller vårt sätt!

Del 2. 

För att förstå vad jag menar med Guds sätt, eller vårt sätt, så är det viktigt att se vad det faktiskt står i de här bibelverserna!

Jag skall låta min Ande komma i edert bröst och så göra, att I vandren efter mina stadgar och hållen mina rätter och gören efter dem. Hes. 36:27

 Vad säger denna bibelvers egentligen, jag skall stycka upp den så får vi se!

Jag skall låta min Ande komma i edert bröst och så göra

Om du ser nog på denna rad, så ser du att Gud säger: Jag skall, och så göra.
Det är alltså Gud som gör något och inte människan.

Om vi tar en vers från Josua!

Jos 1:8  Låt inte denna lagbok vara skild från din mun. Tänk på den både dag och natt, så att
du håller fast vid och följer allt som är skrivet i den. Då skall du lyckas i det du företar dig,
och då skall du ha framgång.

Här ser du att det handlar om vad människan gör och inte om vad Gud gör.

Vi tar en annan vers för att ytterligare visa! 

Jer 31:33  Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger
HERREN: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara
deras Gud och de skall vara mitt folk.

Även i denna vers ser vi att det är ett Guds handlande när Gud säger - jag skall lägga min lag i
deras inre och skriva den i deras hjärtan. Gud skall både lägga in lagen och skriva den i våra
hjärtan. Så den stora frågan blir då, var kommer jag in, vad skall jag göra, ja det får vi fundera
på en stund!

Kollar vi då på nästa vers Hebr 13:21

han fullkomne eder i allt vad gott är, så att I gören hans vilja;  och han verke i oss vad som är välbehagligt inför honom, genom Jesus Kristus.  Honom tillhör äran i evigheternas evigheter.  Amen.  Hebr. 13:21

Här ser vi samma mönster igen.

han fullkomne eder i allt vad gott är, så att I gören hans vilja.
han verke i oss vad som är välbehagligt inför honom.

Återigen är det något som Gud gör och inte människan och varför kan man fråga, jo för att Jesus skall ha äran, för den tillhör honom.
Om det är så att människan skulle göra det, ja då har ju hon legal rätt till äran, det är då ett människoverk!

Vi fortsätter!

Ty Gud är den som verkar i eder både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske."    Fil. 2:13

Återigen samma mönster, det är alltså Gud som verkar i oss, varför, för att hans goda vilja skall ske!

Det första vi alltså måste se och förstå, är att det kristna livet handlar om ett Guds verk i människan och inte om människans förmåga att förvandla sig, göra rätt, inte ens att vilja göra rätt, allt handlar om att Gud gör i människan!

Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar