måndag 23 maj 2011

Innan jag går vidare med Guds sätt, eller vårt sätt, del 3.

Så vill jag belysa ett ämne som ofta är på tapeten, nämligen!

Den stora vedermöda, förödelsens styggelse och de 7 årsveckorna!

Jag är ingen expert på detta område, så jag länkar till en som jag tycker verkar trovärdig och det R. Woodrow skriver tycker jag stämmer med min egen uppfattning!


Denna undervisning är i två delar, när du läst del ett, klicka på del två!

Det skulle vara kul om ni komenterar vad ni tycker om det R. Woodrow skrivit om denna sak!

Bj

4 kommentarer:

  1. Hej bloggarn, skummat vad Woodward skriver, intressant. Tror också mycket kan vara uppfyllt, tänker dock på Paulus ord om att jesu återkomst ska föregås av framträdandet av "laglöshetens människa" 2a thess 2. Vet inte om Wd nämner detta ställe? Hörde Jaretegs undervisning förra veckan kring detta med avfallet som också var intressant. Här kommer citat, kanske lite långt men du ville ju ha lite kommentar :) "Gamla Testamentet visar oss, att när judarna avföll från Gud, så flyttade Gud till slut helt och full ut från sitt tempel och det intogs då av avgudar. Till slut revs det ner helt. Så ett andebyte kan inte ske för att man tappar fokus eller blir sval, tror jag, det sker när vi avfaller från Gud, in i villoläror. Då flyttar Guds Ande ut ur sitt tempel - som är de kristna - och så flyttar antikrists ande in. Det är detta andebyte som gör det möjligt för Antikrist att träda fram i den yttersta tiden, precis likt den babyloniske kungen. Den Helige Ande i Guds folk (de kristna som hans tempel) är alltså det som hindrar Antikrists framträdande enligt 2:a Tessalonikerbrevet vers 3-8.

    Om vi tittar lite extra på meningen "så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud" i 2 Tess 2:4, så tänker sig många att Antikrist skall sätta sig i ett återuppbyggt fysiskt tempel i Jerusalem och där utropa sig själv till gud. Men det grekiska ord som Paulus använde i denna text för tempel är naos. Paulus använde detta ord åtta gånger i sina texter och alla åtta gånger enbart med syfte på de kristna som Guds tempel. När det NT talas om en fysisk tempelbyggnad så används istället det grekiska ordet hieron. Så gjorde även Paulus. Ordet hieron används (vad jag kan se) 59 gånger i NT, men aldrig med syfte på de kristna som Guds tempel. Så Guds tempel i den här texten syftar med all säkerhet på de kristna, både som enskilda individer och som kollektiv. Vi är ju Guds tempel idag enligt vad Paulus skrev i flera andra brev.

    Av det här kan vi förstå det, att avfallet kommer att innebära ett "andebyte" i de kristna. Någon annan skall ju sätta sig i de avfallna kristnas inre tempel, i deras hjärtan."

    SvaraRadera
  2. skånebloggaren23 maj 2011 kl. 13:04

    Staffe!

    Jag har också läst Jaretegs undervisning, därför tror jag att man måste vara på sin vakt mot falsk andlighet, dvs villoläror och sådant som ex Lakeland och Todd Bently uppvisar!

    SvaraRadera
  3. Woodwards undervisning och undervisningen på Sola Scriptura.
    Är den klassiska som både, Wesley, Calvin och Edwards höll sig till.
    de trodde inte på dagens eskatologiska uppfattning faktum är att den kom inte in i kyrkohistorien förens år 1833.

    SvaraRadera
  4. Anonym!

    Frågan är om det är sant det han skriver!!

    Jag la in en annan länk om samma ämne, men som ser det lite anorlunda.

    Bj

    SvaraRadera