I min förra bloggpost
skrev jag om kött eller Ande, i denna bloggpost skall jag försöka visa på
skillnaden mellan lagen och Anden.
En del menar att det inte
är någon skillnad och att dessutom skall följa lagen och att om vi följer lagen
så vandrar vi efter Anden.
Lagen gavs på pingsten på
sinai berg till Moses och folket, Anden föll på pingsten över lärjungarna.
I Jer 31 talar Jerimia
om ett nytt förbund…: er 31:31
Se, dagar ska komma, säger Herren, då jag sluter ett nytt förbund med Israels
hus och med Juda hus,
Jer 31:32 inte som förbundet jag slöt med
deras fäder den dag då jag tog deras hand och förde dem ut ur Egyptens land –
förbundet med mig som de bröt fastän jag var deras rätte herre – säger
Herren.
Jer 31:33 Nej, detta är förbundet som jag
efter denna tid ska sluta med Israels hus, säger Herren: Jag ska lägga min lag
i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag ska vara deras Gud, och de ska
vara mitt folk.
Jer 31:34 Då ska de inte mer behöva undervisa
varandra, ingen sin broder och säga: "Lär känna Herren!" Alla ska
känna mig, från den minste av dem till den störste, säger Herren, för jag ska
förlåta deras missgärningar och aldrig mer minnas deras synder.
Läser vi då ordagrant vad Jer 31:32 säger/ inte som förbundet jag slöt med deras fäder den dag då jag tog deras hand och förde dem ut ur Egyptens land.
INTE SOM FÖRBUNDET JAG SLÖT MED DERAS FÄDER!
Denna lilla del av en rad förändrar allt, det är alltså ett annorlunda förbund, inte likadant eller en förlängning av det gamla förbundet.
Läser vi då ordagrant vad Jer 31:32 säger/ inte som förbundet jag slöt med deras fäder den dag då jag tog deras hand och förde dem ut ur Egyptens land.
INTE SOM FÖRBUNDET JAG SLÖT MED DERAS FÄDER!
Denna lilla del av en rad förändrar allt, det är alltså ett annorlunda förbund, inte likadant eller en förlängning av det gamla förbundet.
Summa av kardemumma är att Gud: Jag ska lägga min lag i deras inre och
skriva den i deras hjärtan.
Detta är det nya förbundet, att lagen skall vara skriven i våra
hjärtan och lagd i vårt inre.
Lagen som gavs på Sinai berg skrevs på stentavlor, dvs att lagen i det
gamla för bundet var en yttre lag som folket skulle följa och göra i allt.
Lagbrott straffades ofta med döden.
Lagen som har skrivits i våra hjärtan har en annan uppfyllandenorm
enligt Hes 36.
Hes 36:26 Jag ska ge er ett nytt hjärta och
låta en ny ande komma in i er. Jag ska ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge
er ett hjärta av kött.
Hes 36:27 Jag ska låta min Ande komma in i er
och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer
dem.
Den nya uppfyllelsenormen är ett nytt hjärta, en ny ande, Guds Ande
skall komma in i oss som skall göra så att vi vandrar efter Guds stadgar,
håller hans lagar och följer dem, är det inte härligt? Gud själv genom sin Ande
skall göra så att vi gör det som han vill, helt otroligt. Det har med andra ord
blivit en förflyttning, dels från stentavlor till hjärtat och en förflyttning
från människan omöjliga uppgift att hålla lagen, till att Gud genom sin Ande
skall göra så att vi håller den.
Två förflyttningar, från stentavlor till hjärtan och från människans
oförmåga till Guds förmåga.
Utifrån dessa bibelställen förstår vi att något revolutionerande har
skett, ett skifte som vi kanske inte förstår till fullo.
När Jer 31 talar om ett
nytt förbund säger Heb: Heb 8:8 Men Gud förebrår dem när
han säger: Se, dagar ska komma, säger Herren, då jag ska sluta ett nytt förbund
med Israels hus och med Juda hus,
Heb 8:9 inte som det förbund jag slöt med deras fäder den dag jag tog
deras hand och förde dem ut ur Egyptens land, för de blev inte kvar i förbundet
med mig, så jag brydde mig inte om dem, säger Herren.
Heb 8:10 Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid ska sluta med
Israels hus, säger Herren: Jag ska lägga mina lagar i deras sinne och skriva
dem i deras hjärtan. Jag ska vara deras Gud, och de ska vara mitt folk.
Heb 8:11 Då ska ingen mer behöva undervisa sin landsman, ingen sin broder
och säga: "Lär känna Herren!" Alla kommer att känna mig, från den
minste av dem till den störste,
Heb 8:12 för jag ska i nåd förlåta deras missgärningar och aldrig mer
minnas deras synder.
Heb 8:13 När han talar om ett nytt förbund, har han därmed förklarat det
förra föråldrat. Och det som blir gammalt och föråldrat är på väg att
försvinna.
Hebreerbrevets författare hänvisar till Jer 31, men i vers 13 skriver
han något som är viktigt och avgörande.
När han talar om ett nytt förbund, har han därmed förklarat det förra
föråldrat. Och det som blir gammalt och föråldrat är på väg att
försvinna.
På väg att försvinna? När Jeremia profeterade om detta så var lagen gällande, men är
föråldrad och den skall slutligen försvinna. Lagen skall alltså försvinna, jag
vet, många håller inte med, men Jesus själv säger något liknande.
Mat 5:17 I skolen icke mena att jag har kommit för att upphäva lagen
eller profeterna. Jag har icke kommit för att upphäva, utan för att
fullborda.
Gud slöt ett förbund med Israels folk och förbundets innehåll var
lagen.
Jesus säger att han inte skall upphäva lagen, utan fullborda den.
En del menar att Jesus säger uppfylla, dvs göra allt som lagen kräver
av den som står under lagen. Och visst det skulle han också, men den grekiska
grundtexten säger fullborda.
Tänker vi då det som står i Heb 8:13 att det gamla förbundet med dess
innehåll skall försvinna, så är ju Jesu ord om att fullborda relevant.
Paulus är inne på samma linje i sina brev: Rom
10:4 Ty lagen har fått sin ände i Kristus, till rättfärdighet för
var och en som tror.
Gal 3:19 Vartill tjänade då lagen? Jo, på det att överträdelserna skulle
komma i dagen, blev den efteråt given, för att gälla till dess att
"säden" skulle komma, han åt vilken löftet hade blivit givet; och den
utgavs genom änglar och överlämnades i en medlares hand.
Säden här är Jesus och om Paulus säger att lagen skulle gälla tills
Jesus kom, då borde det ju vara så, eller?
Lagen har bytt plats från stentavlor till hjärtan. Gud skall genom sin
Ande göra så att vi håller lagen. Det gamla förbundet med dess lag har
avslutats, fullbordats.
Ko 3:6 Gud som också har gjort oss skickliga till att vara tjänare åt
ett nytt förbund, ett som icke är bokstav, utan är ande; ty bokstaven dödar,
men Anden gör levande.
Här blir det tydligt att det gamla förbundet var lagens bokstav, men
att det nya för bundet inte är bokstav utan Ande.
Om vi går tillbaka till när lagen gavs, den gavs på pingsten på sinai
berg. Anden gavs också på pingsten och faktum är att Anden är nya förbundets
sigill.
Paulus säger att vi är tjänare åt detta nya förbund som inte är
bokstav, utan Ande.
I Romarbrevet sju säger Paulus något liknande.
Sammanfattningsvis säger Paulus, att lagen råder över en människa för
så lång tid som hon lever, men i vers 4 säger han, Så haven ock I, mina bröder,
genom Kristi kropp blivit dödade från lagen för att tillhöra en annan, nämligen
honom som har uppstått från de döda, på det att vi må bära frukt åt Gud.
Här har vi åter en förflyttning från att ha lagen som herre till att ha
Jesus som Herre.
Och i denna vers gör Paulus det klart och tydligt.
Rom 7:6 Men nu äro vi lösta från lagen, i det att vi hava dött från det
varunder vi förr höll oss fångna; och så tjäna vi nu i Andens nya väsende,
och icke i bokstavens gamla väsende.
Paulus använder ordet väsende, men eftersom han innan talat om samma
sak med ordet förbund, så menar han det samma.
Detta är viktigt att förstå, för antingen skall vi hålla oss till det
gamla förbundet som är bokstav, eller till det nya förbundet som är Ande.
Skall vi ledas/styras utifrån av bokstäver som dödar, eller skall vi
ledas inifrån av Anden som ger liv?
Jeremia talar om att ett nytt förbund skulle komma, hebreerbrevet bekräftar
detta med att säga att det gamla förbundet skulle försvinna.
Jesus säger att han kommit för att fullborda lagen, lagen och förbund
är en enhet här.
Paulus säger att Jesus är lagens slut, eller att lagens ände är
Kristus.
Paulus säger också att lagen skulle gälla tills Jesus kom.
Som sagts, Paulus är tydlig och tydligare blir det om vårt förhållande
till lagen när han säger att vi blivit dödade från lagen, att vi är lösta från
lagen. Att vi skall tillhöra honom som uppstod från det döda och bära frukt åt
Gud.
Det handlar om vem som är Herre i våra liv, lagen eller Jesus, vem bär
vi frukt åt, Lagen, eller åt Gud, vem tjänar vi, lagens bokstav, eller Anden?
Förkastar vi då lagen, nej vi fullbordar den genom att älska vår nästa
och att älska är Andens frukt.
Hesekel sa ju Jag skall låta min Ande komma i edert bröst och så göra,
att I vandren efter mina stadgar och hållen mina rätter och gören efter dem.
Vi förkastar inte lagen som är skriven i våra hjärtan och den lagen
kommer Guds Ande göra så att vi håller den.
Vilken lag står då skriven i våra hjärtan?
Rom 13:8 Varen ingen något skyldiga - utom när det gäller kärlek till
varandra; ty den som älskar sin nästa, han har uppfyllt lagen.
Rom 13:9 De buden: "Du skall icke begå äktenskapsbrott",
"Du skall icke dräpa", "Du skall icke stjäla", "Du
skall icke hava begärelse" och vilka andra bud som helst, de sammanfattas
ju alla i det ordet: "Du skall älska din nästa såsom dig
själv."
Guds lag är alltså att älska sin nästa, det är det enda. Kolla själv
här: ty den som älskar sin nästa, han har uppfyllt lagen. och vilka andra
bud som helst. Och detta bud gör Guds Ande så att vi uppfyller det!!
Kan man lägga till sabbat, högtider, matregler som fanns i det gamla
förbundet till detta enda bud?
Jag menar att vi som är hednakristna inte skall gå in under dessa
påbud, de gäller inte oss och egentligen tror jag att de inte gäller Juden
heller.
Gör vi det, börjar låta bli viss mat för att det står i lagen, eller
börjar fira sabbat och högtider, ja då är det ju inte endast Jesus som är Herre
i våra liv, utan den gamle lagen som vi blivit dödade från får då en del av
Herraväldet i våra liv, vi bär då inte frukt åt endast Gud utan även åt lagen.
Problemet är att vi går tillbaka till något som Paulus starkt visar att
vi inte skall tillhöra och utöver det är Paulus tydlig med att lagen gällde
fram tills Jesus skulle komma.
Vi ser alltså utifrån skrifterna GT och NT en tydlig seperation mellan GTs lag och människan och en tydlig förening mellan människan och Kristus!
Detta är det nya förbundet som är Anden!
Paulus slutkläm i versen nedan är så tydlig att t o m den enfaldige förstår!
Gal 3:10 Ty alla de som låta det bero på laggärningar, de äro under förbannelse. Det är nämligen skrivet: "Förbannad vare var och en som icke förbliver vid allt som är skrivet i lagens bok, och icke gör därefter.
Vi ser alltså utifrån skrifterna GT och NT en tydlig seperation mellan GTs lag och människan och en tydlig förening mellan människan och Kristus!
Detta är det nya förbundet som är Anden!
Paulus slutkläm i versen nedan är så tydlig att t o m den enfaldige förstår!
Gal 3:10 Ty alla de som låta det bero på laggärningar, de äro under förbannelse. Det är nämligen skrivet: "Förbannad vare var och en som icke förbliver vid allt som är skrivet i lagens bok, och icke gör därefter.
Till sist, frågan är vem vi skall tillhöra, vem vi skall tjäna och vem
vi skall bära frukt åt?
Av Björn Jönsson
2019-03-04
Jesus sammanfattade alla buden när han sa att vi skulle älska Gud av hela vårt hjärta, hela vår själ och av hela vårt förstånd och vår nästa som oss själv. Han säger att hela lagen och profeterna hänger på detta. Om det vore så som du säger så kan man inte säga att de hänger på detta bud. Jag håller med att vi följer Jesus eller Anden i det nya förbundet. Men jag menar att löftet att lagen skrivs i våra hjärtan sker inte automatiskt och är långt ifrån uppfyllt. Högtiderna är Guds suveräna illustration av människans frälsning, begynnelse och slutfrälsning. Under tusenårsriket kommer folkslagen (hedningarna) att vallfärda till Jerusalem för att delta i högtiderna. Om dom inte gör det kommer dom att straffas med torka. Sak 14:16
SvaraRaderaDet skall ske att var och en som är kvar av alla de hednafolk som kom emot Jerusalem skall dra dit upp, år efter år, för att tillbe konungen, HERREN pp Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden.
Mats!
RaderaAndens frukt är kärlek, dvs något som Anden ger oss, både till Gud och människor.
Skriften säger: älska din nästa så uppfyller du lagen med alla dess bud.
Jag kan inte älska Gud utan att älska min nästa, men allt är ett verk av Anden enligt Hes 36.
Jesus säger att lagen och profeterna hänger på budet att älska Gud, ändå står det att lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes.
Jag säger som Paulus, gör vi då lagen om intet, nej vi gör den gällande, den nya ordningen och det nya förbundet som GT talar om, det gör vi gällande.
Varför tror du Paulus säger med så starka ordalag, att de som håller sig till laggärningar är under förbannelse??
Bb
Jag har sagt i kommentaren till din förra bloggpost att jag tror laggärningar betyder att följa de tillägg som man gjorde till de ursprungliga buden. Lagen kan inte frälsa och vi blir inte rättfärdiggjorda genom den. Det var det som Paulus menade.
RaderaAtt lagen hade sin tid till Johannes betyder att från den tiden började man förkunna om Guds rike. Luk. 16 - 17 "Lagen och profeterna voro intill Johannes. Från den tiden förkunnas Guds rike genom glädjebudskapet, och var och en som gör våld på det. v17. Men lättare är att himmelen och jorden gå bort, än att ett enda streck av lagen faller'. Skulle ditt resonemang var riktigt så måste du ta bort v. 17.
RaderaDet nya förbundet skulle slutas med Israel och Juda hus. Frågan blir ju då vem som tillhör Israel idag? Det talas faktiskt inget om folkslagen eller hedningarna här. Vi har däremot som Paulus säger blivit inympade: Rom. 11:17 - 18 Men om några av kvistarna äro avbrutna, och du som är av ett vilt olivträd, har blivit inympade bland dem och blivit meddelaktig av oljeträdets rot och fetma. v18. så förhäv dig icke mot kvistarna . Men om du förhäver dig, så bär ju icke du roten, utan roten dig."
SvaraRaderaMats!
RaderaVad vill du säga med det här?
Bb
Jag tror inte att lagen skrivs in i hedningarnas stolta sinnen. Det som inte finns kan ju faktiskt inte skrivas in. Vi måste ödmjuka oss och inse att vi måste lära oss att lagen är god för dem som håller den.
SvaraRaderaMats!
RaderaTyvärr har du fel!
Rom 2:14 Ty då hedningarna, som icke hava lag, av naturen göra vad lagen innehåller, så äro dessa, utan att hava lag, sig själv en lag,
Rom 2:15 då de ju sålunda visa att lagens verk äro skrivna i deras hjärtan. Därom utgöra också deras egna samveten ett vittnesbörd, så ock, i den inbördes umgängelsen, deras tankar, när dessa anklaga eller ock försvara dem.
Om man sammanfattar vad GT och NT säger så kan man inte säga annat än att det gamla förbundet med dess lagar och bud är fullbordat och att Paulus med sin undervisning visar hur vi skall förhålla oss till GTs lag.
Bb
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaJa, det är riktigt. Men vi kommer till olika slutsatser pga. hur vi tolkar Paulus undervisning. Jag tror att vi måste tolka den först och främst utifrån Jesu egen undervisning och sedan i ljuset av allt Guds ord inte enbart genom Paulus.
RaderaJag syftade på det som du främst reagerar mot sabbat, högtider, dietlagar osv. Nej, jag tror inte att hela Torah skrevs in i hedningarnas hjärtan, endast det som rör vårt förhållande till vår nästa, Sabbat, högtider, dietlagar osv. finns inte för hedningen.När hedningen omvänder sig, blir frälst blir han inympad i Israel och får möjlighet att ta del av alla välsignelser som kommer från roten i trädet Jesus Kristus.
SvaraRaderaMats!
SvaraRaderaDu skriver: möjlighet att ta del av alla välsignelser som kommer från roten i trädet Jesus Kristus.
- Frågan är om du menar välsignelserna som finns i högtider och sabbat, eller om du menar välsignelsen som vi får i Jesus själv?
Bb
Jag blev i dag påmind om händelsen när fariseerna frågade Jesus om dom skulle betala kejsaren skatt. Du känner till den. Jag tycker att din fråga är väldigt lik deras. Därför frågar jag dig: vem gav Israels barn sabbaten och högtiderna?
SvaraRaderaMats!
SvaraRaderaMed betoning på Israels barn, så gav Gud dem sabbaterna och högtiderna.
Men frågan jag ställde var inte för att försöka snärja dig, utan frågan var uppriktigt undrande vad du menar!
Välsignelserna som finns i sabbaterna och högtiderna, eller välsignelsen som finns i Jesus själv?
Bb
Din fråga är ledande. Jag anser att det finns välsignelser i sabbaten och högtiderna, det vet du. Vart vill du komma med din fråga? Vad menar du med välsignelserna som finns i Jesus själv? Det får du förklara. När jag skrev att den som blir inympad i Israel får del av alla välsignelser som kommer från roten Jesus Kristus menar jag att sabbaten och högtiderna ingår i dom. Det handlar om Israels återupprättelse som vi läser om i Rom. kap 11.
SvaraRaderaMats!
SvaraRaderaVad säger skriften om välsignelserna?
Gal 3:7 Så mån I nu veta att de som låta det bero på tro, de äro Abrahams barn.
Gal 3:8 Och eftersom skriften förutsåg att det var av tro som hedningarna skulle bliva rättfärdiggjorda av Gud, så gav den i förväg åt Abraham detta glada budskap: "I dig skola alla folk varda välsignade."
Gal 3:9 Alltså bliva de som låta det bero på tro välsignade tillika med Abraham, honom som trodde.
Gal 3:14 Vi friköptes, för att den välsignelse som hade givits åt Abraham skulle i Jesus Kristus komma också hedningarna till del, så att vi genom tron skulle undfå den utlovade Anden.
Gal 3:29 Hören I nu Kristus till, så ären I därmed ock Abrahams säd, arvingar enligt löftet.
Abrahams välsignelser i Kristus för de som tro och utan sabbat och högtider liksom Abraham blev välsignad utan dessa.
I Kristus är vi välsignade med all den himmelska världens välsignelser!
Efe_1:3 Välsignad vare vår Herres, Jesu Kristi, Gud och Fader, som i Kristus har välsignat oss med all den himmelska världens andliga välsignelse,
Bb
Tack, jag håller med om att välsignelserna kommer från löftet till Abraham genom Jesus. När det gäller Abraham vet vi inte hur mycket han kände till om lagen eller det som hade muntligen blivit överfört från Adam och Eva. Han kände till omskärelsen. Han gav 10:e till Melki-Sedek, konungen i Salem. Han offrade åt Yahweh. Varifrån kom den kunskapen? Varför skulle han inte också känt till sabbaten? Enligt min mening så har den kommit från skapelsen. Hedningarna måste ta emot Abrahams välsignelser genom Jesus Kristus. Dom kunde inte och kan fortfarande inte se välsignelserna i lagen. Därför måste Gud göra ett nytt förbund. så långt är vi överens. Lagen är både välsignelse och förbannelse. Märkligt hur översättarna behandlar Guds Ord. ex i Gal. 3;10 står det "Förbannad är var och en som icke förbliver vi allt det som är skrivet i lagens bok, så han gör det." Om man läser det som det refererar till i 5 Mos. 27:26 står det "Förbannad är vare och en som icke håller denna lags ord, så att han gör dem." Man kan tycka att det är petitesser om man sätter in ordet allt i Galaterbrevet. Jag tycker inte det är det för det visar i detta fallet att man ser ner på lagen som något som är omöjligt att hålla. lagens uppgift är inte bara att visa att vi behöver Jesus utan också att vi blir välsignade när vi håller den.
SvaraRadera