måndag 25 februari 2019

Kött eller Ande två vägar!




Köttets sinne är död, Andens sinne är liv och frid.
Vad är köttets sinne? Allt som inte är av Anden.

Det finns bara två sätt att vandra enligt skriften, efter Anden, eller efter köttet. För att förstå skillnaden mellan kött och Ande måste först köttets identitet belysas.

Paulus säger att köttets sinne är död och eftersom Paulus pekar på sinnet så måste det handla om det som utgår från sinnet.

Många menar att kött är de gärningar som Paulus pekar på i Gal 5:19-21  Men köttets gärningar äro uppenbara: de äro otukt, orenhet, lösaktighet, 
avgudadyrkan, trolldom, ovänskap, kiv, avund, vrede, genstridighet, tvedräkt, partisöndring, 
missunnsamhet, mord, dryckenskap, vilt leverne och annat sådant, varom jag säger eder i förväg, såsom jag redan förut har sagt, att de som göra sådant, de skola icke få Guds rike till arvedel. 

Paulus pekar här endast på gärningar och det blir ju lite motsägelsefullt när han på andra ställen pratar om köttets sinne. Sinne är ju tankar, så frågan är om köttslighet har ett bredare perspektiv än vad vi trott?

Vad säger Jesus?
Matt 15:19 Ty från hjärtat komma onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, tjuveri, falskt vittnesbörd, hädelse. 

Här likställer Jesus tankar med de gärningar som är köttsliga. Jesus använder ordet hjärtat som utgång för de onda tankarna och då kan man nog likställa hjärta med sinne.

I dessa två verser nedan blir det intressant!

Matt 16:22  Då tog Petrus honom avsides och begynte ivrigt motsäga honom och sade: "Bevare dig Gud, Herre! Ingalunda får detta vederfaras dig.
Matt 16:23 Men han vände sig om och sade till Petrus: "Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.

Här ser vi att Jesus näpser satan när han förmanar Petrus och det han sedan säger är en springande punkt för att förstå vad köttets sinne är.

Jesus säger ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.

Inte Guds tankar utan människotankar, hm intressant.

Köttets sinne är alltså människotankar!
Begreppet kött kom först i breven och Jesus har inte benämningen köttsligt sinne, utan använder här hjärta och människotankar.
Petrus mänskliga reaktion på att Jesus skulle bli dödad var dessa ord: Bevare dig Gud, Herre! Ingalunda får detta vederfaras dig.

Dessa ord är ju helt relevanta och mänskliga, för Petrus ville inte att Jesus skulle dö, det var alltså av omsorg till Jesus han uttryckte sig så.

Vi ser då, att goda mänskliga tankar kan vara onda och av djävulen och även hindra Guds plan om de drivs igenom.

I detta fall var det ett köttsligt sinne som talade och inte Guds Ande och det är här jag tror att skiljelinjen dras.

Man kan då utifrån detta säga att alla tankar och dess åtföljande gärningar som står emot Guds vilja är köttsliga, onda, av djävulen och människotankar.

Alla tankar och gärningar som står emot Gud har en inre beskaffenhet nämligen DÖD. Död är i motsats till liv och frid vilket innebär, att när du mister Andens liv och frid så står du mot Gud och hans vilja.

Kan man säga att köttets sinne enbart är det Paulus räknar upp? Nej inte som jag ser det, utan det är långt mer, nämligen alla tankar och gärningar som står emot Guds vilja.

Kan vi inte tänka som vanliga människor? Absolut inte, Paulus talar om att ha kristi sinne.

1Ko 2:16  Ty "vem har lärt känna Herrens sinne, så att han skulle kunna undervisa honom?" Men vi hava Kristi sinne. 

Fil 2:5  Varen så till sinnes som Kristus Jesus var, 

Jag kan skriva hur mycket som helst och dra olika paralleller, men slutresultatet blir det samma, två vägar!

Köttets sinne är död, andens sinne är liv och frid.
Skillnaden är tydlig, död, eller liv och frid.

Andens sinne handlar också om tankar, men dessa tankar har sin källa från anden och signalerar liv och frid. Köttets sinnes källa är från vår syndanatur och kan inte ge annat än död.



Så skulle lagens krav uppfyllas i oss, som vandra icke efter köttet, utan efter Anden. 
Ty de som äro köttsliga, de hava sitt sinne vänt till vad köttet tillhör; men de som äro andliga, de hava sitt sinne vänt till vad Anden tillhör. 
Och köttets sinne är död, medan Andens sinne är liv och frid. 
Köttets sinne är nämligen fiendskap mot Gud, eftersom det icke är Guds lag underdånigt, ej heller kan vara det. 
Men de som äro i ett köttsligt väsende kunna icke behaga Gud. 
I åter ären icke i ett köttsligt väsende, utan i ett andligt, om eljest Guds Ande bor i eder; men den som icke har Kristi Ande, han hör icke honom till. Rom 8:4-9


Rom 8:5 Ty de som äro köttsliga de hava sitt sinne vänt till vad köttet tillhör; men de som äro andliga, de hava sitt sinne vänt till vad Anden tillhör.
Detta ord visar att vi kan välja vad vi har vårt sinne vänt till, köttet, eller Anden.

Signum för det nya förbundets vandring är Anden, Paulus säger om vilka som är Guds barn.

Rom 8:14  Ty alla de som drivas av Guds Ande, de äro Guds barn. 


Rom 8:9  I åter ären icke i ett köttsligt väsende, utan i ett andligt, om eljest Guds Ande bor i eder; men den som icke har Kristi Ande, han hör icke honom till. 

Rom 8:4  Så skulle lagens krav uppfyllas i oss, som vandra icke efter köttet, utan efter Anden. 

Kännetecknet på ett Guds barn är att vi har kristi Ande som är Guds Ande och att vi vandrar efter Anden.


Gal 3:3  Ären I så oförståndiga? I, som haven begynt i Anden, viljen I nu sluta i köttet? 
Gal 3:5  Alltså, att han som förlänade eder Anden och utförde kraftgärningar bland eder gjorde detta, kom det sig av laggärningar eller därav att I lyssnaden i tro, 

Paulus går hårt åt galaterna och går så långt i sin förmaning där han menar att det är kött att göra lagens gärningar, eller laggärningar som han utrycker det.

För Paulus finns det bara ett sätt och det är Anden, allt annat är kött, att omskära sig, hålla högtider och sabbater, att hålla GTs matregler, allt detta är kött och laggärningar.

Varför hamnar en del människor i detta med laggärningar som Paulus kallar köttet? Jo för att vi människor vill liksom klara av vår rättfärdighet själva. Vi litar helt enkelt inte på Gud, att han har förklarat oss rättfärdiga, att Jesu offer som var ett offer en gång för alla, inte är tillräckligt, därför försöker vi göra rätt för att få rätt ställning inför Gud.
Plötsligt handlar det om mina gärningar för att vara rätt och inte om Guds gärning där han gjorde oss rätt genom Jesu försoningsverk.


Rom 10:2  Ty det vittnesbördet giver jag dem, att de nitälska för Gud. Dock göra de detta icke med rätt insikt. 
Rom 10:3  De förstå nämligen icke rättfärdigheten från Gud, utan söka att komma åstad en sin egen rättfärdighet och hava icke givit sig under rättfärdigheten från Gud. 
Rom 10:4  Ty lagen har fått sin ände i Kristus, till rättfärdighet för var och en som tror. 
Att leva i köttet är bla att leva efter lagens krav för att uppnå en egen rättfärdighet.

Paulus säger om en sådan rättfärdighet: Rom 10:5  Moses skriver ju om den rättfärdighet som kommer av lagen, att den människa som övar sådan rättfärdighet skall leva genom den.

Den människa som vill uppnå en egen rättfärdighet måste alltså leva genom lagen och då hela lagen.

Gal 3:12  Men i lagen beror det icke på tro; tvärtom heter det: "Den som gör efter dessa stadgar skall leva genom dem.

Paulus är tydlig, skall du leva genom lagen behöver du ingen tro och hårddrar man det så behöver man inte Gud heller, det är bara att ge gärnet och all egen kraft för att hålla alla bud och stadgar.

Rom 3:21  Men nu har, utan lag, en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittna om,
Rom 3:22  en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla dem som tro. Ty här är ingen åtskillnad.

Och om jag förstår Paulus rätt, menar han att vi blir rättfärdiga utan lag genom tron på Jesus och att vi efter att vi blivit rättfärdiggjorda skall fortsätta leva utan laggärningar. Men börjar vi leva efter laggärningar går vi in i ett köttsligt liv.

Paulus visar med all tydlighet konsekvensen av laggärningar i:

Gal 3:10  Ty alla de som låta det bero på laggärningar, de äro under förbannelse. Det är nämligen skrivet: "Förbannad vare var och en som icke förbliver vid allt som är skrivet i lagens bok, och icke gör därefter.

Och som jag redan skrivit, skall man hålla sig till gärningar som lagen påbjuder, så måste man förbli vid allt som är skrivet i lagens bok.


Kött är att vandra i laggärningar, människotankar och allt annat jag skrivit om detta.
Ande är att vandra i tro efter det som Anden manar och talar till oss.

Av Björn Jönsson 2019-02-25

3 kommentarer:

  1. Varför låter Paulus ta med sig dessa fyra män till till templet efter att han låtit rena dem. Apg. 21:17 - 26. Varför låter han omskära Timoteus? Apg: 16:3. Man kan hålla sabbat och högtider med köttets hjälp men man kan också göra det i anden. Lag gärningar handlar om att följa människorstadgar med hjälp av köttet inte om att uppfylla buden som Yahweh har gett oss.

    SvaraRadera
  2. Paulus sa själv att han var jude för juden, grek för greken, under lagen för de som var under lagen och utan lag för de som var utan lag. (parafras)

    SvaraRadera
  3. Skulle det betyda att han levde som en ofrälst hedning? Naturligtsvis inte. Att han var jude för juden, grek för greken osv. betydde att han kunde identifiera sig med alla slags människor, för alla människor judar såväl som hedningar har syndat och saknar härligheten från Gud. Han visste det för han hade varit en syndare presis som dom.

    SvaraRadera