Köttets
sinne är död, Andens sinne är liv och frid.
Vad är köttets sinne? Allt som inte är av Anden.
Vad är köttets sinne? Allt som inte är av Anden.
Det finns bara två sätt att vandra enligt
skriften, efter Anden, eller efter köttet. För att förstå skillnaden mellan
kött och Ande måste först köttets identitet belysas.
Paulus säger att köttets sinne är död och
eftersom Paulus pekar på sinnet så måste det handla om det som utgår från
sinnet.
Många menar att kött är de gärningar som
Paulus pekar på i Gal 5:19-21 Men
köttets gärningar äro uppenbara: de äro otukt, orenhet, lösaktighet,
avgudadyrkan, trolldom, ovänskap, kiv,
avund, vrede, genstridighet, tvedräkt, partisöndring,
missunnsamhet, mord, dryckenskap, vilt
leverne och annat sådant, varom jag säger eder i förväg, såsom jag redan förut
har sagt, att de som göra sådant, de skola icke få Guds rike till
arvedel.
Paulus pekar här endast på gärningar och
det blir ju lite motsägelsefullt när han på andra ställen pratar om köttets
sinne. Sinne är ju tankar, så frågan är om köttslighet har ett bredare
perspektiv än vad vi trott?
Vad säger Jesus?
Matt 15:19 Ty från hjärtat komma onda
tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, tjuveri, falskt vittnesbörd,
hädelse.
Här likställer Jesus tankar med de
gärningar som är köttsliga. Jesus använder ordet hjärtat som utgång för de onda
tankarna och då kan man nog likställa hjärta med sinne.
I dessa två verser nedan blir det
intressant!
Matt 16:22
Då tog Petrus honom avsides och begynte ivrigt motsäga honom och sade:
"Bevare dig Gud, Herre! Ingalunda får detta vederfaras dig.
Matt 16:23 Men han vände sig om och sade
till Petrus: "Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en
stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.
Här ser vi att Jesus näpser satan när han
förmanar Petrus och det han sedan säger är en springande punkt för att förstå
vad köttets sinne är.
Jesus säger ty dina tankar äro icke Guds
tankar, utan människotankar.
Inte Guds tankar utan människotankar, hm
intressant.
Köttets sinne är alltså människotankar!
Begreppet kött kom först i breven och
Jesus har inte benämningen köttsligt sinne, utan använder här hjärta och
människotankar.
Petrus mänskliga reaktion på att Jesus
skulle bli dödad var dessa ord: Bevare dig Gud, Herre! Ingalunda får detta
vederfaras dig.
Dessa ord är ju helt relevanta och
mänskliga, för Petrus ville inte att Jesus skulle dö, det var alltså av omsorg
till Jesus han uttryckte sig så.
Vi ser då, att goda mänskliga tankar kan
vara onda och av djävulen och även hindra Guds plan om de drivs igenom.
I detta fall var det ett köttsligt sinne
som talade och inte Guds Ande och det är här jag tror att skiljelinjen dras.
Man kan då utifrån detta säga att alla
tankar och dess åtföljande gärningar som står emot Guds vilja är köttsliga,
onda, av djävulen och människotankar.
Alla tankar och gärningar som står emot
Gud har en inre beskaffenhet nämligen DÖD. Död är i motsats till liv och frid
vilket innebär, att när du mister Andens liv och frid så står du mot Gud och
hans vilja.
Kan man säga att köttets sinne enbart är
det Paulus räknar upp? Nej inte som jag ser det, utan det är långt mer,
nämligen alla tankar och gärningar som står emot Guds vilja.
Kan vi inte tänka som vanliga människor?
Absolut inte, Paulus talar om att ha kristi sinne.
1Ko 2:16
Ty "vem har lärt känna Herrens sinne, så att han skulle kunna undervisa
honom?" Men vi hava Kristi sinne.
Fil 2:5
Varen så till sinnes som Kristus Jesus var,
Jag kan skriva hur mycket som helst
och dra olika paralleller, men slutresultatet blir det samma, två vägar!
Köttets sinne är död, andens sinne är
liv och frid.
Skillnaden är tydlig, död, eller liv
och frid.
Andens sinne handlar också om tankar,
men dessa tankar har sin källa från anden och signalerar liv och frid. Köttets
sinnes källa är från vår syndanatur och kan inte ge annat än död.
Så skulle lagens krav uppfyllas i oss, som
vandra icke efter köttet, utan efter Anden.
Ty de som äro köttsliga, de hava sitt
sinne vänt till vad köttet tillhör; men de som äro andliga, de hava sitt sinne
vänt till vad Anden tillhör.
Och köttets sinne är död, medan Andens
sinne är liv och frid.
Köttets sinne är nämligen fiendskap mot
Gud, eftersom det icke är Guds lag underdånigt, ej heller kan vara det.
Men de som äro i ett köttsligt väsende
kunna icke behaga Gud.
I åter ären icke i ett köttsligt väsende,
utan i ett andligt, om eljest Guds Ande bor i eder; men den som icke har Kristi
Ande, han hör icke honom till. Rom 8:4-9
Rom 8:5 Ty de som äro köttsliga de hava
sitt sinne vänt till vad köttet tillhör; men de som äro andliga, de hava sitt
sinne vänt till vad Anden tillhör.
Detta ord visar att vi kan välja vad vi
har vårt sinne vänt till, köttet, eller Anden.
Signum för det nya förbundets vandring är
Anden, Paulus säger om vilka som är Guds barn.
Rom 8:14 Ty alla
de som drivas av Guds Ande, de äro Guds barn.
Rom 8:9 I åter
ären icke i ett köttsligt väsende, utan i ett andligt, om eljest Guds Ande bor
i eder; men den som icke har Kristi Ande, han hör icke honom till.
Rom 8:4 Så
skulle lagens krav uppfyllas i oss, som vandra icke efter köttet, utan efter
Anden.
Kännetecknet
på ett Guds barn är att vi har kristi Ande som är Guds Ande och att vi vandrar efter
Anden.
Gal 3:3 Ären I
så oförståndiga? I, som haven begynt i Anden, viljen I nu sluta i köttet?
Gal 3:5 Alltså,
att han som förlänade eder Anden och utförde kraftgärningar bland eder gjorde
detta, kom det sig av laggärningar eller därav att I lyssnaden i tro,
Paulus
går hårt åt galaterna och går så långt i sin förmaning där han menar att det är
kött att göra lagens gärningar, eller laggärningar som han utrycker det.
För
Paulus finns det bara ett sätt och det är Anden, allt annat är kött, att
omskära sig, hålla högtider och sabbater, att hålla GTs matregler, allt detta
är kött och laggärningar.
Varför
hamnar en del människor i detta med laggärningar som Paulus kallar köttet? Jo
för att vi människor vill liksom klara av vår rättfärdighet själva. Vi litar
helt enkelt inte på Gud, att han har förklarat oss rättfärdiga, att Jesu offer
som var ett offer en gång för alla, inte är tillräckligt, därför försöker vi
göra rätt för att få rätt ställning inför Gud.
Plötsligt
handlar det om mina gärningar för att vara rätt och inte om Guds gärning där
han gjorde oss rätt genom Jesu försoningsverk.
Rom 10:2 Ty det
vittnesbördet giver jag dem, att de nitälska för Gud. Dock göra de detta icke
med rätt insikt.
Rom 10:3 De
förstå nämligen icke rättfärdigheten från Gud, utan söka att komma åstad en sin
egen rättfärdighet och hava icke givit sig under rättfärdigheten från
Gud.
Rom 10:4 Ty
lagen har fått sin ände i Kristus, till rättfärdighet för var och en som
tror.
Att
leva i köttet är bla att leva efter lagens krav för att uppnå en egen
rättfärdighet.
Paulus
säger om en sådan rättfärdighet: Rom 10:5
Moses skriver ju om den rättfärdighet som kommer av lagen, att den människa som
övar sådan rättfärdighet skall leva genom den.
Den
människa som vill uppnå en egen rättfärdighet måste alltså leva genom lagen och
då hela lagen.
Gal 3:12 Men i
lagen beror det icke på tro; tvärtom heter det: "Den som gör efter dessa
stadgar skall leva genom dem.
Paulus
är tydlig, skall du leva genom lagen behöver du ingen tro och hårddrar man det
så behöver man inte Gud heller, det är bara att ge gärnet och all egen kraft för
att hålla alla bud och stadgar.
Rom 3:21 Men nu
har, utan lag, en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och
profeterna vittna om,
Rom 3:22 en
rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla dem som tro. Ty här
är ingen åtskillnad.
Och
om jag förstår Paulus rätt, menar han att vi blir rättfärdiga utan lag genom
tron på Jesus och att vi efter att vi blivit rättfärdiggjorda skall fortsätta
leva utan laggärningar. Men börjar vi leva efter laggärningar går vi in i ett
köttsligt liv.
Paulus
visar med all tydlighet konsekvensen av laggärningar i:
Gal 3:10 Ty alla
de som låta det bero på laggärningar, de äro under förbannelse. Det är nämligen
skrivet: "Förbannad vare var och en som icke förbliver vid allt som är
skrivet i lagens bok, och icke gör därefter.
Och
som jag redan skrivit, skall man hålla sig till gärningar som lagen påbjuder,
så måste man förbli vid allt som är skrivet i lagens bok.
Kött
är att vandra i laggärningar, människotankar och allt annat jag skrivit om
detta.
Ande
är att vandra i tro efter det som Anden manar och talar till oss.
Av
Björn Jönsson 2019-02-25
Varför låter Paulus ta med sig dessa fyra män till till templet efter att han låtit rena dem. Apg. 21:17 - 26. Varför låter han omskära Timoteus? Apg: 16:3. Man kan hålla sabbat och högtider med köttets hjälp men man kan också göra det i anden. Lag gärningar handlar om att följa människorstadgar med hjälp av köttet inte om att uppfylla buden som Yahweh har gett oss.
SvaraRaderaPaulus sa själv att han var jude för juden, grek för greken, under lagen för de som var under lagen och utan lag för de som var utan lag. (parafras)
SvaraRaderaSkulle det betyda att han levde som en ofrälst hedning? Naturligtsvis inte. Att han var jude för juden, grek för greken osv. betydde att han kunde identifiera sig med alla slags människor, för alla människor judar såväl som hedningar har syndat och saknar härligheten från Gud. Han visste det för han hade varit en syndare presis som dom.
SvaraRadera