Att göra en teologi
utifrån skriftens sanning, eller utifrån ett antagande!
Många
ändetidsteologer menar ju att den profetiska klockan tagit en paus mellan den
69 årsveckan och den 70 årsveckan. Men stämmer detta med skriften. Kan detta
vara ett antagande för att få andra saker att passa in? Eller är det ett
antagande baserat på teologin om vedermödan i Matt 24 för att få den att passa
in i ändens tid? Eller kan det vara både och?
Understrykningar
och fetmarkeringar i bibeltexterna är mina och är till för att lyfta fram det
jag vill betona.
Dan 9:24 Sjuttio veckor är bestämda över
ditt folk och över din heliga stad för att göra slut på överträdelse,
försegla synder, försona skuld, föra fram en evig rättfärdighet, fullborda
syn och profetia och smörja den Allraheligaste.
Dan 9:25 Det ska du veta och förstå: Från
det att ordet gått ut om att Jerusalem ska återställas och byggas upp till dess
att den Smorde Fursten kommer, ska det gå sju veckor och sextiotvå veckor.
Gator och vallgravar ska byggas upp igen, trots svåra tider.
Dan 9:26 Men efter de sextiotvå
veckorna ska den Smorde förgöras, helt utblottad. Och staden och helgedomen ska
förstöras av folket till en furste som kommer. Men slutet kommer som en
störtflod. Ända till slutet ska det råda krig. Förödelse är fast
besluten.
Dan 9:27 Han
ska stadfästa ett förbund med de många under en vecka, och mitt i veckan ska
han avskaffa slaktoffer och matoffer. Och på styggelsers vinge ska
förödaren komma, till dess att förstöring och fast beslutad straffdom utgjuts
över förödaren.
v 25 till dess att den Smorde Fursten kommer ska det gå sju veckor och sextiotvå veckor. Ser du, det skall gå 69 veckor innan den smorde fursten kommer som är Jesus. Jesus kom som smord den sjuttionde veckan.
v 25 till dess att den Smorde Fursten kommer ska det gå sju veckor och sextiotvå veckor. Ser du, det skall gå 69 veckor innan den smorde fursten kommer som är Jesus. Jesus kom som smord den sjuttionde veckan.
Men efter de sextiotvå veckorna och detta är
viktigt för det styrker att Jesus inte kom fören den sjuttionde veckan. för först kommer sju veckor och sen sextiotvå veckor vilket blir
sextionio veckor. Detta betyder att när det står efter de sextiotvå veckorna så
är det sextionio veckor och då skall den smorde förgöras.
Efter den sextionionde veckan blir med andra ord
starten på den sjuttionde veckan.
Det betyder att Jesus blev förgjord i vecka sjuttio,
den veckan som många menar inte startat.
Vi ser här utifrån skriften själv att det inte
stämmer med en paus av den profetiska klockan och Dan 9:27 bekräftar detta.
Och han skall stadfästa ett förbund med de många
under en vecka! Vilken vecka menar skriften? Det borde vara den sjuttionde
veckan eftersom samma kapitel säger att det skall gå 69 veckor innan den smorde
kommer.
Och mitt i veckan skall han/Jesus avskaffa
slaktoffer och matoffer, vilket är helt logiskt eftersom det inte behövs fler
offer efter Jesu fullkomliga offer.
I Dan 9:26 står det: Och staden och helgedomen ska
förstöras av folket till en furste som kommer. Men slutet kommer som en
störtflod. Ända till slutet ska det råda krig. Förödelse är fast besluten.
Detta handlar om Jerusalems och templets
förstörelse och det vet man hände år 70 efter Kristus. Man kan självklart inte
då säga att den profetiska klockan för Israel tagit paus eftersom allt detta
hände i och med den avslutande domen mot Israel.
Den sjuttionde årsveckan tog slut 3,5 år efter
Jesu död och uppståndelse och Jerusalem och templets förstörelse
tillintetgjorde allt som hade med offrandet att göra då judarna förkastat Jesus
och hans fullkomliga offer och fortsatte offra efter det gamla förbundets lag.
Jag har läst på flera bloggar där skriver man så
här.
Dan 9: 26 – Men efter de sextiotvå veckorna
skall den Smorde förgöras, helt utblottad.
Efter de 69 veckorna skulle denne smorde Furste förgöras,
helt blottad, som är en beskrivning av Jesus död på korset. När Jesus bär all
värdens synd på korset är den 69:e veckan över, och han är bokstavligt talat
helt utblottad.
Felet man
gör i denna textdel är att man inte tar hänsyn till EFTER. Man menar
att Jesus dog den 69 veckan trots att det står efter, vilket betyder just efter
och efter den sextionionde veckan kommer den sjuttionde veckan.
Det blir
en liten men ack så viktig felläsning som får stora teologiska konsekvenser om
ändens tid.
En annan
feltolkning är utifrån vers 27.
Dan 9:27 Han
ska stadfästa ett förbund med de många under en vecka.
Här menar många ändetidsteologer att antikrist
skall sluta ett förbund med Israel någon gång i ändens tid, eller som det står
i 1917 års översättning: Och han skall med många sluta ett starkt förbund
för en vecka.
Det kan också betyda ett härligare, bättre, starkare förbund
Men är det möjligt att det är antikrist Daniel
talar om, eller är det Jesus?
Luk 22:20
Sammalunda tog han ock kalken, efter måltiden, och sade: "Denna kalk är
det nya förbundet, i mitt blod, som varder utgjutet för eder.
Heb 8:6 Men nu har denne fått ett så mycket förnämligare ämbete, som han är medlare för ett bättre förbund, vars ordning vilar på bättre löften.
Heb 8:6 Men nu har denne fått ett så mycket förnämligare ämbete, som han är medlare för ett bättre förbund, vars ordning vilar på bättre löften.
Tittar man på texten om de sjuttio årsveckorna så
handlar det om folket, staden och den smorde och en anryckande förödare/furste.
26. Och staden och helgedomen ska förstöras av
folket till en furste som kommer. Men slutet kommer som en störtflod. Ända till
slutet ska det råda krig. Förödelse är fast besluten.
Furstens
uppgift var att förstöra staden och helgedomen/templet, inte att gå i förbund
med Judarna.
27. Och på styggelsers vinge ska förödaren komma,
till dess att förstöring och fast beslutad straffdom utgjuts över förödaren.
Fursten som skulle förstöra staden kallas i denna
vers förödaren vilket gör att vers 26 och 27 hör ihop och beskriver vad som
skall ske.
Dan 9:26
Men efter de sextiotvå veckorna ska den Smorde förgöras, helt utblottad. Och
staden och helgedomen ska förstöras av folket till en furste som kommer. Men
slutet kommer som en störtflod. Ända till slutet ska det råda krig. Förödelse
är fast besluten.
Dan 9:27 Han ska stadfästa ett förbund med de många under en vecka, och
mitt i veckan ska han avskaffa slaktoffer och matoffer. Och på styggelsers
vinge ska förödaren komma, till dess att förstöring och fast beslutad straffdom
utgjuts över förödaren.
Om vi läser dessa verser och slår ihop de två översta
delarna och de två understa delarna så blir det förståligt.
Men efter de sextiotvå veckorna ska den Smorde förgöras, helt
utblottad. Han ska stadfästa ett förbund med de många under en vecka, och mitt
i veckan ska han avskaffa slaktoffer och matoffer.
Och staden och
helgedomen ska förstöras av folket till en furste som kommer. Men slutet kommer
som en störtflod. Ända till slutet ska det råda krig. Förödelse är fast
besluten. Och på styggelsers vinge ska förödaren komma, till dess att
förstöring och fast beslutad straffdom utgjuts över förödaren.
Det finns ingen mer än Jesus som skall sluta förbund
i dessa verser och orsaken är att fursten, förödaren inte skulle sluta något
förbund med judarna, utan han skulle förstöra staden och helgedomen.
Det som blivit fel hos många ändetidsteologer är
några antagande. Man antar att den profetiska klockan för Judafolket stannade
eftersom man menar att Jesus dog i den sextionionde veckan, men enligt Daniel
vers 27 dog han mitt i den sjuttionde veckan. De hittar ingen fortsättning
efter den sextionionde veckan och antar därför denna Paus och väntar
fortfarande på den sjuttionde veckan.
Eftersom man gör detta första antagande så måste man
få ihop detta med att han skall gå i förbund med många och gör ett nytt
antagande. Man antar då att det är antikrist som någon gång vid tidens slut
skall gå i förbund med Israel, man spanar efter tecken på detta men kommer inte
att få se det ske.
Det finns alltså ingen paus, allt som Daniel 9 talar
om har skett, Jesus kom, dog, slöt förbund med många i sitt blod. Förödaren
kom, förstörde staden och helgedomen år 70 så allt är klart.
Vi behöver inte vänta på den sjuttionde årsveckan,
inte heller på vedermödan Matt 24 talar om, det är fullbordat.
Jag tror att hela Daniel handlar om tiden fram till
änden av det gamla förbundet, Jerusalem och templet förstörelse.
Pröva det jag skrivit och se om det stämmer!
Av Björn Jönsson
2020-01-15
Vi lever inte i ändens tid om man i begreppet avser de sista åren innan jordens undergång. Jordens undergång ligger ännu tusentals år framöver i tiden.
SvaraRaderaProfetian om "Förödelsens styggelse" har ännu inte gått i fullbordan. Frågar man mig handlar den detaljen om "vilddjurets bild" i Upp kap 13 vilket blir startpunkten för den värsta vedermödan i jordens historia. Perioden avslutas vid Harmagedon vilket blir startpunkten för den Messianska tidsåldern.
SvaraRaderaLars W!
SvaraRaderaLäser du i Luk 21 blir det tydligt vad Matt 24 och Mark 13 menar med förödelsens styggelse.
Det är krigshärar som skall föröda Jerusalem och denna förödelse har skett år 70. Att vänta på denna vedermöda som Jesus talar om blir till att vänta på något som inte kommer, sen har ju Jesus sagt at det inte skall ske igen, så varför vänta på det som är uppfyllt?
Bb