söndag 18 mars 2012

Rätt grund för treenighetsläran!

På mamres blogg är det ett aktivt sågande av treenighetsläran och Jesus som Gud.

Jag menar att man inte kan diskutera någon treenighet utifrån deras felaktiga premisser.

De menar ju för det första att Jesus inte är preexistent i existerande medveten gestalt trots att Jesus själv säger att han var det. De menar att Jesus bara var en tanke och plan i Guds huvud.

För det andra menar de att Jesus inte är Gud och utifrån dessa två faktorer har de skapat en lära, eller teologi som de kallar sändebudsprincipen. denna princip har de knåpat ihop för att få deras andra ovan ståndpunkter att gå ihop.

Faktum är, om Jesus inte var preexistent i existerande medveten gestalt, så kan han rimligt vis inte heller vara Gud och då finns det heller ingen treenighet.
Problemet uppstår då texter säger att Jesus faktiskt var till innan Abraham och att Gud älskat honom innan världen fanns till. Deras teologi gör att Jesus blir en lögnare!

Jesus kan inte varit en plan innan han kom till jorden, varför kan man undra? Jo, just på grund av det Jesus själv säger med hänvisning till sig själv " Jag " är innan Abraham. När han säger jag, så pekar han på sig själv som levande existerande och medveten varelse, eller när Jesus säger att Gud har älskat honom före värdens begynelse. Ordagrant står det " älskat mig" Mig är åter en hänvisnig till sig själv som levande, existerande och medveten varelse.

Nu gillar jag inte att skriva så här om andra, men i o m att dessa synpunkter tas bort, så vill jag belysa det här på min egen blogg. Jag menar med bestämdhet att deras påstående om att Jesus inte var preexistent och att han inte är Gud faller och det är ju rätt så självklart. Om Jesus inte var till innan han kom ner, då kan han ju orimligt vara Gud, men om han var till innan han kom ner, då kan han inte vara annat än Gud.

Hela kärnfrågan om treenighetsläran menar jag finns i frågan om Jesu preexistens! Var han inte preexitent, ingen treenighet, var han preexisten, ja då är han Gud och då finns det biblisk grund för treenighetsläran.

Vi har en Fader, en Son och en Ande, dessa är tre och ett!

Vill också säga att vi har rätt att se skriften på det sätt vi uppfattar den, vi har alla fått en förståelse som vi tror på och håller oss till. Ingen skall kallas villolärare för att man har en annan ståndpunkt, däremot finns det läror hos oss alla som inte stämmer och där får vi vara ödmjuka och inte förhäva oss mot varandra.


Bj

10 kommentarer:

  1. Bra inlägg i debatten Björn!

    SvaraRadera
  2. Jesus säger ju själv att han kommit ner från himlen. Han hade föruttillvaro hos Fadern. Han är evig liksom Fadern är evig.

    Gud välsigne dig i ditt liv!
    /garan

    SvaraRadera
  3. Ska kanske förtydliga mig: Jesus av Nasaret hade inte föruttillvaro, men innan han iklädde sig mänsklig natur!

    /garan

    SvaraRadera
    Svar
    1. garan!

      Nu förstår jag inte vad du menar, du skriver: Jesus av Nasaret hade inte föruttillvaro, men innan han iklädde sig mänsklig natur.

      -Kan du förklara är du snäll?
      Du skrev ju innan att: Han hade föruttillvaro hos Fadern. Han är evig liksom Fadern är evig.

      Vad menar du?

      Bj

      Radera
  4. Uttryckte mig lite otydligt ser jag när jag läser vad jag själv skrivit. Jag menar att det är fel att säga att Jesus av Nasaret är av evighet. För det står ingenstans i bibeln att någon människa ägt preexistens. Men Guds Son var till innan han iklädde sig mänsklig gestalt. Jesus var namnet som gavs honom i samband med hans inträde i världen.

    Bless!

    SvaraRadera
    Svar
    1. garan!

      Tack för att du läser min blogg, hoppas att du får utbyte av det jag skriver!

      Jo du har rätt, skall man hålla sig strikt till ordet, så kan det vara fel att säga att Jesus av Nasaret är av evighet. Men nu är ju Jesus av Nasaret Guds son som iklätt sig människo gestalt, så utifrån min förståelse så gör det ingen skillnad.

      Jag tänker utifrån vad Jesus själv säger med hänvisning till sin person:

      Joh_8:58 Jesus sade till dem: "Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Förrän Abraham blev till, är jag."

      - Vad jag förstår så är Jesus till i person innan Abraham, annars hade han inte kunnat säga att han är till före Abraham, han säger är jag, då som person och gestalt.

      Joh 17:5 Och nu, Fader, förhärliga du mig hos dig själv, med den härlighet som jag hade hos dig, förrän världen var till.

      - Jesus säger: som jag hade, han hade något som han skulle få, men just användandet ov orden: som jag, pekar på något existerande och inte en tanke i Guds huvud.

      Jag hoppas du förstår hur jag tänker, Jesus som Gud är alltid den samme, att han iklär sig människogestalt förändrar inte vem han är, eller om han är till innan han blev född till världen!

      Var välsignad broder!

      Bj

      Radera
  5. Björn, jag förstår hur du tänker. Den av evighet existerande Sonen ikläder sig mänsklig gestalt. Joh 1:1 och Kol 1:14-17.

    /garan

    SvaraRadera
  6. Hej Björn!

    Såg vad du skrivit på Vakna Sverige idag (15 dec 12).

    Jag vet inte mycket om dessa ämnen som det grävs i på svenska kristna bloggar, jag är ganska ung i tron och håller på att se många saker första gången!

    Kanske är det så avvikelser från tron (som förnekande av treenigheten är) tjänar ett syfte?
    När det sprids villor kan inte sova oss fram som kristna - Det finns vargar som sprider vargdoft kring oss får. Så kommer det nog att vara framöver. Idag sprids mer villa än lära, och det är jobbigt att gå igenom det träsk som folk dukar fram många gånger!

    När vi inte lyssnar in vad Jesus säger, så kommer villolärorna till "tröst" istället.
    Tron får ett eget liv utanför Gud.

    Jag vet och har hört att jag inte kan tillräckligt för att övertyga någon om att de verser man diskuterar på Aletheia, mamres mfl stärker den eller den teologiska positionen.

    Det kan vara svårt att sluta tjafsa, sedan man börjat på en sida!

    Det är sorgligt hur vissa kristna sites i Sverige lanserar den ena ideen efter den andra, ungefär som om inte Jesus är Herre över sin flock och kan läxa upp oss om vi sprider budskap som inte är hans!

    Jag kommer från modern kultur-hållet och har tänkt många okristna tankar i mitt liv, så det är inte för att man är intolerant i förhållande till människors fria tankeförmåga!

    Det gäller att vi tar reda på vad Jesus säger! Inom kulturen kan man sprida vilken tanke man vill och ingen reagerar.

    Inom kristen tro är det Jesus och bibelordet som ska hållas högt och äras, hur kan man då falla i diket och kalla sig kristen lärjunge, när man påstår att vi inte ska sprida evangeliet om Jesus Kristus, utan *mose lag* till de icketroende? Det om något är ju ETT ANNAT evangelium!!

    <baserar man sin tro på laggärningar i GT är man ortodox jude. Kanske vissa kristna trivs bättre med den tron, och har tröttnat på att vittna om Jesus när ingen lyssnar?

    Tack för din kommentar och GVD

    Janne


    SvaraRadera
  7. Hej!

    I förbigående såg jag diskutionen om Jesu ev föruttillvaro..

    Vad är egentligen problemet? Här en kortfattad förståelse.

    ***

    Bibelns tänk: Det som är nu, har varit o kommer att vara.

    Fadern är Gud, som Skapare, vars Ord o Ande o båda är sända.
    Sonen är Gud, som Guds Ord, som blev människan Jesus.
    Anden är Gud, som Guds Ande, som gavs åt oss.

    Problemet uppstår, när man vill göra tre olika "hypostaser" av dem (hårddraget som mormonismen gör), istället för att acceptera att Gud är en enda person.

    Däremot handlar allt om dessa två; Fadern o Sonen.
    Det sitter en människa på Guds högra sida; Jesus Kristus.

    Sonen är Guds avbild o fulla utryck, kroppsligen i Jesus.
    Anden är Guds egen ande; Guds härlighet, närvaro o kraft.

    Jesus har alltså haft en föruttillvaro, som Ordet.
    Anden har personliga pronomen, då det är Guds egen Ande.

    Guds hemlighet uppenbarad är Kristus.

    ***

    Kan det göras tydligare? Och behövs det?


    Hälsningar
    Ulf



    SvaraRadera